Sådan kommer du godt gennem din graviditet

En graviditet kan være meget nem eller meget besværlig – og alt derimellem. Heldigvis er der meget, du selv kan gøre for at få den bedst mulige graviditet, og vi har samlet vores bedste råd til, hvordan du kommer godt gennem din graviditet i denne artikel.

Skab tryghed med scanninger

Som gravid får man tilbudt to scanninger i det offentlige – den første finder sted i 11.-13. uge og den anden i 18.-21. uge. Her er fokus på at se, om fostret udvikler sig som det skal. Selvom man kan få en del information med disse scanninger, så er det ikke nok for alle gravide – især hvis man generelt er god til at bekymre sig. Det kan derfor være en god idé at komme bekymringerne i forkøbet ved at booke tid til flere scanninger gennem graviditeten. Det kan f.eks. være en tidlig scanning, som man allerede kan tage til fra uge 6 eller en kønsscanning, hvis du ikke har fået kønnet at vide til dine scanninger i det offentlige. Det kan dog også være en 3D-scanning, hvis du gerne vil se din smukke baby i profil og have smukke billeder med hjem, som du kan dele med familie og venner. Det kan give en del tryghed bare at se baby, inden han/hun kommer til verden.

Husk at spise sundt

Du spiser ikke længere kun for dig selv, så nu er det vigtigere end nogensinde, at du spiser rigtigt og sundt. Det bør derfor forberede måltider, der indeholder masser af vitaminer og mineraler – og så kan det faktisk også være en god idé at proviantere med sunde snacks i løbet af dagen, så du ikke ender med at tage forbi den lokale bager efter kage eller sniger lidt for meget chokolade eller is med i indkøbsvognen, når du handler ind til ugen. Gode snacks er bl.a. mandler, rosiner, yoghurt og rugkiks. Det er snacks, som mætter rigtig godt, så du ikke føler dig sulten og dermed ikke har behov for at tage forbi bageren.

Hold pauser

Som gravid har du brug for mere energi og styrke end hvis du bare er dig selv. Det er derfor meget vigtigt, at du husker at holde pauser i løbet af dagen og ikke overanstrenger dig selv. Du skal derfor ikke se din barsel som tid til at få ordnet alle de ting, som du ellers ikke har haft tid til. Du kan selvfølgelig godt lave lidt, men det er meget vigtigt, at du husker at tage en slapper på sofaen eller endda tager en morfar, når du har brug for det. Pauser bidrager også til at forebygge hævede fødder og ben sidst på dagen.

Dyrk motion

Selvom det er vigtigt, at du ikke overanstrenger dig selv, betyder det ikke, at du bare skal ligge i sengen eller på sofaen dagen lang. Det er faktisk vigtigt, at du også husker at bevæge dig i løbet af dagen, også selvom du er højgravid. Du kan dyrke motion på flere måder. Populær motion for gravide er bl.a. graviditetsyoga eller små raske gåture. Gør dog ikke mere end du og din krop kan klare. Det handler nemlig i høj grad om at lytte til din egen krop, så hvis du ikke kan mere, bør du tage en pause.